Még több cikk ›››

Megjelent az alábbi helyen:

Futó J. (2009): Az internetező gyermek. Ferencváros, 2009. január

Futó Judit, pszichológus

Az internetező gyermek

Az Internet az iskolákban és az otthonokban napról napra egyre több gyermek számára válik elérhetővé, és egyre inkább természetes környezetük részét alkotja. Az, hogy az Internet használata milyen hatással van gyermekeinkre természetesen attól függ, hogy – a számítógép képernyője előtt ülve – milyen időtartamban és pontosan milyen tevékenységet folytatnak gyermekeink. 

A számítógéppel, illetve az Internettel való megismerkedés gyermekkorban segít a számítógép készség szintű használatának elsajátításában.  Ez egyrészt magában foglalja a számítógép használattal kapcsolatos mozgásos elemeket, így pl. az egér használatát, ami kifejezetten jó hatással lehet a szem-kéz koordinációra. Másrészt, a felhasználó barát programok (beleértve a levelező programokat és az internetes kereső programokat is) használatának általános logikáját, ami a későbbiekben az új, ismeretlen programok megismerését jelentősen megkönnyíti. Harmadszor, a nagyobb gyerekeknél a hatékony internetes keresés szabályainak, struktúrájának megismerése a formális logikáról való tanulás hasznos és élményteli formája.

Kényes kérdés természetesen, hogy a gyermek milyen tartalmakhoz fér hozzá az Interneten. A tartalmak korlátozásának egyik legegyszerűbb módja, ha a gyermekek számára elérhető oldalakat saját számítógépünk böngésző programján keresztül szabályozzuk.  

Felmerül természetesen az Internetről származó információ hitelességének kérdése is. Talán egy-két alapszabályt érdemes megtanítani a gyerekeknek. Így például, hogy az oktatási intézmények, kormányzati portálok vagy pl. egészségügyi intézmények honlapjain keresztül elérhető információknak általában az átlagnál megbízhatóbbak. A tartalom és a hitelesség szempontjából érthető módon az a legbiztosabb, ha a gyermek valamelyik szülővel vagy tanárral együtt internetezik. Erre azonban természetesen nem mindig van lehetőség. A tartalom, a hitelesség, illetve az elért információ értelmezése szempontjából optimális az lenne, ha a gyermek valamelyik szülőjével vagy tanárával együtt próbálná kiaknázni az Internet által nyújtott lehetőségeket.  

Mire használják a gyerekek az Internetet? Az internetezés egyik legelterjedtebb formája az email és a chat programok használata, illetve az Interneten történő keresés. Két másik fontos és egymástól majdhogynem elválaszthatatlan felhasználási terület az oktatás és szórakozás. (Angol nyelvterületen a két terület összefonódása miatt gyakran használják az „educatio” és az „entertainment” szavakból alkotott „edutainment” kifejezést). Az Internet az ismeretszerzés, az oktatás kimeríthetetlen tárháza és már egész fiatal kortól eredményesen használható. Amikor egy kicsi gyerekekkel rakétákról, bolygókról beszélgetünk egyetlen klikkeléssel megmutathatjuk neki, hogyan is néz ki valójában egy rakéta kilövése. Hangszerekről beszélgetve azonnal megmutathatjuk a kérdéses hangszer fényképét, illetve letölthetjük egy releváns film – vagy hangfelvétel részletét. Az Internet tehát a szemléltetés kitűnő eszköze. Ezenkívül manapság magyar nyelven is egyre több kifejezetten gyermekek számára oktatási céllal szerkesztett honlap érhető el, illetve újabb és újabb adatbázisok válnak hozzáférhetővé.

„Internet és szórakozás” témájában az egyre népszerűbb internetes játékokkal kapcsolatban egy veszélyforrásra szeretném felhívni a figyelmet. A számítógépes játékok egyre valószerűbbek. A gyerekek különféle figurák bőrébe bújnak bele, teljesen belefeledkezve a játékba. A képzelet és a valóság gyermekkorban egyébként is ingatag határai gyakran teljesen elmosódnak. Miközben a játék szabályai radikálisan különböznek az élet valóságos korlátaitól. Egy számítógépes játékban 5 életünk is lehet, a valóságban sajnos nem. Játék és valóság határainak elmosódása eredményezheti pl. az agresszív viselkedési módok erőteljesebb, kontrollálatlanabb megjelenését a hétköznapi életben, ezenkívül hangsúlyozandó következmény a veszélyforrások téves érzékelése is. Az a gyerek, aki egy valósághű lövöldözős, verekedős játékkal töltötte napja nagy részét, és útközben összeszólalkozik egy társával előfordulhat, hogy még a játékból továbbvitt aránytalan lendülettel fog nekiesni társának, nem számolva azzal, hogy tettei itt, a valós világ keretei között visszafordíthatatlan következményekkel járnak.

Összességében véve tehát a gyermek számítógéppel való találkozása elkerülhetetlen és a számítógép használatának készségszintű elsajátítása szempontjából hasznos. A potenciálisan elérhető információk bősége miatt az Internet az oktatás hasznos kiegészítője és az ismeretek kiemelkedő jelentőségű forrása. Hangsúlyoznám azonban, hogy azt az időt, amit számítógépezéssel töltünk valamitől el is vesszük. A gyermekek életében pl. az intim családi együttlétek, a mozgás, a kortársakkal való közvetlen kapcsolat és kommunikáció, a különféle érzékleti modalitások együttes használata a világ megtapasztalásában az egészséges fejlődés elengedhetetlen feltétele. A számítógépezésre, illetve az internetezésre szánt időt mindezeket figyelembevételével érdemes mérlegelni.