Iskolakezdés
Tanácstalan szülõk, szorongó gyerekek
Az elsõsök elsõ hónapjainak nehézségeirõl, a szülõkben
felmerülõ aggodalmakról nem lehet eleget beszélni, írni, megoldásokat keresni –
szakértõnk válaszol a leggyakoribb kérdésekre.
– Jó-e a tanító nénink? –
bizonytalanodnak el gyakran az „elsős” családok.
|
Dr. Szvatkó
Anna |
– Még amikor iskolaválasztás
előtt állnak a szülők – kezdi dr. Szvatkó Anna, a Ferencvárosi Nevelési
Tanácsadó vezetője –, akkor szoktam javasolni, hogy „érzelmi felkészülésként”
nézzék meg Palásthy György „Hahó, Öcsi!” és „Hahó, a tenger!”, illetve Kardos
Ferenc és Rózsa János „Gyerekbetegségek” című filmjét. Ezek alapján ráérezhetnek
arra, mi kell a gyereknek az iskolában, fülük és szemük lesz rá, hogy milyen a
jó tanítási módszer. Hiszen kétségtelenül rendkívül nehéz választaniuk az
önmagukat jobbnál jobb színben feltüntető intézmények közül. Olyan iskolát,
tanító nénit kell keresni, akiben megbíznak – ugyanis az iskola valahol a család
„folytatása”. Épp ezért kell személyesen ellátogatni a nyílt napokra, és nem
feltétlenül azt a pedagógust választani, aki a szomszédasszonyuknak kedves. Egy
halk szavú anyukának valószínűleg egy visszafogott, csendes, békés tanító néni
lesz a szimpatikus, és a gyerekének is, hiszen ezt szokta meg otthon. És hogy a
szimpátián túl milyen a jó tanító? Olyan, aki egy felfedezni való, kincsekkel
teli világba vezeti be az alsósokat. Aki nem fosztja meg őket az ismeretszerzés
örömétől, sőt, folyamatosan ébren tartja a kíváncsiságukat. Akinek olyan a
személyisége, hogy abba lehet „kapaszkodni” – otthont adó, anyapótló. Minta a
gyereknek. Ha hazaérve a kislányunk egyszer csak szépen sorba rendezi a babáit,
macijait, és elkezd nekik órát tartani, vagy a születésnapjára olyan tollat kér,
mint amilyen a Gabi néninek van, akkor megnyugodhatunk, a tanító nénivel minden
rendben, mert a gyerek tud vele azonosulni. Ugyanígy, ha este valamiért
„leszúrja” az anyukáját, mondván, emiatt a Gabi néni megharagudna – hiszen ez is
azt jelenti, elfogadja a tanítót, bízik benne. A gyerekek ilyenkor kicsit
megversenyeztetik a tanító nénit és az anyukájukat, sőt, tesztelik a családi
szokások, értékek érvényességét, de sebaj, a gyerek érdekében ezen a mamák
könnyen túlléphetnek.
„Lánnyá szeretnék változni”
– A magas osztálylétszám okozhat-e gondot,
hátráltathatja-e az iskolai fejlődést?
|
– Alapvetően a sok gyerekkel való együttlét nem – mondja a
szakértő –, hiszen azt már az óvodában megszokhatták. Az én időmben ötvenen
voltunk egy osztályban, mégsem volt semmi bajunk, mivel öt óránál többet nem
töltöttünk az iskolában. Ma van olyan gyerek, aki tíz órát tölt a suliban
naponta!
Az, hogy ott van-e vele az osztályban néhány ovis társ vagy szomszéd, hamar
elveszti jelentőségét, mert a gyereknek az egész közösségben kell megtalálnia a
helyét. A fiúk mindig kicsit lassabban találnak magukra, általában ők a „fekete
bárányok” egy osztályban – nem véletlenül hallottam azt egy elsőstől, hogy ő
inkább lány szeretne lenni, mert a fiúk a tanító néni szerint rosszak, csak a
lányok kapnak jó pontot, pedig ő úgy igyekszik, de valószínűleg nincs más
megoldás, mint hogy lánnyá változik. Az ő szavaiból is kitűnik, hogy a fiúk egy
részénél sem a szándékkal van a gond, ők az idegrendszerük, az érettségi
tempójuk miatt nyüzsgőbbek, emiatt türelmesebbnek kell velük lenni. Ha viszont
egy gyerek otthon is rendszer szerint élt, könnyebben el tudja majd fogadni az
iskola rendjét is.
Egy közösség egyébként mindig olyan, mint a tanító, aki formálja – ez
iskolaváltásnál is fontos tényező lehet. Ha a pedagógus befogadó légkört
teremtett, akkor az osztály jól fogja fogadni a másodikban vagy harmadikban
csatlakozó társukat. Az új gyerek úgy két hétig érdekes, addig „sztárolják” a
többiek, utána, ha nem építi ki a státuszát, inkább egy ellenálló folyamat indul
meg vele szemben, hiszen átrendezi a barátsági és a dominanciaviszonyokat, a
leosztott szerepeket. A pedagógusnak mindezt tudnia kell kezelni és segíteni – a
legjobb, ha pusztán a lényével, példájával…
– A költözés miatti iskolaváltást hogy könnyítheti meg
a szülő?
– Ha felkészíti a gyereket rá, és minél többet beszélget vele erről. Ügyeljenek
arra, hogy ne szakadjon meg a kapcsolat a régi barátokkal, hogy ne végleges
elszakadásként, gyászeseményként élje meg a kicsi a váltást. Láttam már olyat,
ahol az új iskola pont ezért megengedte, hogy a gyerek részt vegyen a régi
osztálya kirándulásain is!
Menjen vagy maradjon – az oviban?
– „Mi azt szerettük volna, ha a fiunk már idén elkezdi
az iskolát, de az óvodában azt javasolták, várjunk még egy évet. Emiatt kicsit
szégyenben maradtunk a családban…” – írta egy olvasónk.
|
– Két szélsőség figyelhető meg a „Mikor menjen iskolába a
gyerek?” kérdéskörrel kapcsolatban – válaszol dr. Szvatkó Anna. – Az egyik
típusnál a család becsülete múlik azon, hogy a gyerek az unokatestvérével vagy a
szomszéd fiával együtt kezdje a sulit, nehogy úgy tűnjön, ő kevésbé okos, vagy
őt nem tudták hat év alatt iskolaképessé tenni. A másik esetben viszont a szülők
tűzzel-vassal azért küzdenek, hogy az abszolút iskolaérett gyerekük még egy évet
hadd maradhasson az oviban, mert olyan rémesek az iskolák, minél később kerül
oda, annál jobb. Ezek között a szülők között aztán vannak olyanok, akik később
jól meg is terhelik a csemetéjüket, hiszen nem az átlagiskolától féltik őket,
hanem attól a hiper-szuper sulitól, melyet ők már kinéztek neki, és ahol tényleg
nehéz talpon maradni. Szerintem az a jó cél, ha olyan iskolát keresnek,
amelyikre a gyerek megérett, amelyik az ő igényeinek, tempójának megfelelő, és
az alapokat nyugodtan, türelmesen, sok gyakorlással megtanítja. Alsóban nem az a
lényeg, hogy a gyerek nyelvet vagy számítógép-ismeretet tanuljon!
A legjobb felkészítés pedig, ha rengeteget beszélgetünk, olvasunk neki. Az
óvodás gyerekek énközpontú-mágikus világából átesni az iskola egyjelentésű,
teljesítményelvű világába nagy trauma, de az a gyerek tudja jól befogadni az
újat, amelyik a „történetek országát” legalább hétmérföldes csizmával bejárta,
alkotó fantáziájának lehetőségeit maximálisan átélte. A nagyi meséi – akár a
saját gyerekkoráról –, a történetmondás, a beszélgetések intellektuálisan,
emocionálisan és érzékszervileg is „treníroznak” az iskolára – hiszen a gyerek
megtanul például figyelni a csak auditív csatornákon érkező információkra.
Zajban élünk, legtöbbször képpel együtt érzékeljük a hangot, felgyorsult a
beszédünk, ha valakinek a beszédértéssel csak egy pici problémája is van,
hatalmas hátrányba kerülhet az iskolában.
|