Tehetséggondozás
Szakszolgálatunk tehetségkoordinátorai Stefanov Katalin gyógypedagógus, tehetségfejlesztő szakember, valamint Bacskai Csilla pszichológus egyéni konzultációt, tehetség-tanácsadást biztosítanak azon szülők, pedagógusok, érdeklődők számára, akik úgy érzik, hogy a lentiekben vázolt témában, nehézségekben érintettek, feltehetően tehetséges gyermeket nevelnek és ehhez iránymutatásra, segítségre van szükségük.
Várjuk jelentkezésüket, pl. az alábbi konkrét problémahelyzetek esetén:
- ha úgy érzik, hogy nem rendelkeznek elegendő ismerettel a tehetség felismeréséhez, támogatásához
- ha a gyermek teljesítménye és motivációja a kiemelkedő képességek mellett is hullámzó, tartósan alul- vagy túlteljesít
- teljesítményszorongás, teljesítménykényszer tapasztalható
- viselkedése vagy hangulata jelentősen megváltozik, esetleg szélsőségessé válik
- bármely – nemcsak tanulási – területen kiemelkedő képességű gyermek testi-, lelki-, érzelmi egészségi állapota labilissá válik
- intézményválasztása, pályaválasztása esedékes
- tehetsége mellett nehezen tud beilleszkedni a kortárs közösségbe valamint tanulási, magatartási nehézségei vannak (felmerül a sajátos nevelési igény szüksége)
- ha szakkört, külön foglalkozást szeretnének gyermeküknek, de bizonytalanok, hogy milyet és mennyit
- ha a tehetségazonosításban kérnek segítséget…
Bejelentkezni személyes, egyéni konzultációra az alábbi e-mail, illetve telefonszámokon lehet, közvetlenül a szakemberekkel egyeztetve időpontot.
Stefanov Katalin
Email: stefanov.katalin.09@fpsz.net
Telefon: 215-9145
Bacskai Csilla
Email: bacskai.csilla.09@fpsz.net
Telefon +36304311981

A tehetség kibontakozásához jó intellektuális képességek, kiváló, átlag feletti specifikus képességek, megfelelő érzelmi bázis, a kudarctűrés képessége, szociális érettség, kreativitás, motiváció-kitartás-szorgalom (ez utóbbi a legfontosabb eleme, motorja/belső hajtóereje a tehetségnek), - mint adottságok és kedvező, támogató környezet együttes jelenléte szükséges. Egy sokszínű, összetettségéből adódóan sérülékeny, kiteljesedését tekintve számos feltételhez kötött, igen ritka „jelenségről” van szó. további részletek a tehetségről...
Azonosító: TP 150 002 800
Intézményünk segítséget nyújt a tehetséggel együttjáró nehézségek enyhítéséhez, megoldásához diagnosztikai eljárások, tanácsadás, konzultációs lehetőség biztosítása, terápia, gondozás, fejlesztés, továbbképzések, előadások formájában.
A diagnosztikai eljárások során törekszünk a nemcsak intellektuális tehetségek felfedezése is. Ars poeticánknak tartjuk Marland (1972) megállapítását, mely szerint azok a gyerekek is tehetségesnek számítanak, akik csak bizonyos területen mutatnak kimagasló adottságot, míg más területeken átlagos, vagy akár átlag alatti képességűek.
Pszichológusaink a megfelelő önismeret és személyiségfejlesztést, szükség esetén pszichés gondozást, a család támogatását vállalják azokban az esetekben is, mikor éppen a tehetségből fakadó számtalan ellentmondással kell megküzdenie egy tanulónak (szorongás, viselkedési-, magatartás problémák, illeszkedés, beilleszkedés, alkalmazkodás, konfliktusok, érzelmi-indulati szabályozási nehézségek…).
Segítséget nyújthatunk a komplex tehetségfejlesztő programok kialakításában.
A TEHETSÉG (színe és fonákja)
A „különlegesség”, az átlagtól való eltérés nemcsak „áldás”, hanem számos nehézség forrása is. A kiemelkedő alkotóképességgel együttjáró, az erős belső hajtóerő által motivált, az átlagtól, megszokottól eltérő megoldásaik, reakcióik, viselkedésük, gondolkodásuk, a kimagasló kreativitás jellegzetességei, egyszóval a „másságuk”, - sokszor zavaró, nehezebben elfogadható az „átlagos” környezet számára.
A kisgyermekek esetében még legfeljebb tehetségre való hajlamról, tehetségígéretről beszélhetünk. A művészetek, zene, sport területén valóban egészen korai életkorban megcsillanhat, de a specializálódás, a sokféle, sokszínű tehetségfajták megjelenése jóval későbbi időszakban, inkább a felsőtagozat, középiskola időszakától aktuális.
A beiskolázás előtti időszak problematikája (korai jelek) a sajátos fejlődésmenettel együtt járó ellentmondásokban is keresendők. Miközben a tehetséges gyermek mozgásos és/vagy intellektuális fejlődése gyorsabb, intenzívebb a megszokottnál,- érzelmi fejlődésük, szociális érésük ezzel nem/kevésbé tud lépést tartani.
A gyors mozgás-beszéd-nyelv-gondolkodás fejlődésnek, a nagyobb fokú, erős problémaérzékenységnek, szenzibilitásnak a következményeként, a már egész korai életkorban tapasztalható felfokozott kíváncsiság, érdeklődés, lelkesedés képessége, a kérdezni tudás képessége, a korához képest szokatlan területek iránti érdeklődés, kitartás, tartós és erős tudásvágy, gyakran szorongás, félelmek forrása is.
Előfordul, hogy a felfokozottságot, erős belső energiát, - különösen, ha „kezelése a környezet által kevésbé megfelelő, - együttesen a viselkedésben adott válaszreakcióikkal, tévesen a hiperaktivitás jelenségével kötik össze.
A kitartás, türelem, elmerülés egy-egy tevékenységben egyfajta gyors önállósággal jár együtt, melynek „rossz irányban történő „erősödése”, pl. illeszkedési-, viselkedésproblémák,-izoláció formájában a szocializációs fejlődés, az egészséges társas kapcsolatok kiépülésének kárára lehet.
Az iskolában előnyt jelenthet a kiváló emlékezet, gyors tanulási képesség (pl. a korai spontán olvasás), de ezzel párhuzamban gyakori, egyes, más, a jó iskolai teljesítményhez fontos területeken való elmaradás, éretlenség. Ennek egyik markáns példája, mikor a túlságosan fejlett gondolkodás, éleslátás, kritika, erős érdeklődés segítség az egyes tantárgyakban a kiváló teljesítmény elérésében, miközben a grafomotoros területek éretlensége miatt nehéz megbirkózni (megbarátkozni) az írástanulás lépéseivel.
A gyengébb együttműködési készség, alkalmazkodási nehézség sorozatos konfliktusoknak,- a mindkét fél számára hasznos, megfelelő konfliktuskezelés-megoldás hiánya pedig számos egyéb nehézségnek a forrása lehet.
Érdeklődni, ill. jelentkezni lehet:
- Telefonon: (+36 1) 215-91-45; (+36 1) 456-03-82
- E-mailben: info.09@fpsz.net
- Személyesen: 1095 Budapest, Mester u. 67. (bejárat: Tóth Kálmán u. 35.) - térkép